fuiven om jongeren te informeren over privatisering door Kristof Clerix

'Jeugdhuis over te nemen'

Meer dan 70 Vlaamse jeugdhuizen organiseren dit weekend een Uitverkoopfuif. Op vette beats van Studio Brussel doen ze hun jeugdhuis symbolisch van de hand aan multinationals. De ludieke actie komt van de Vlaamse Noord-Zuidkoepel 11.11.11., die jongeren op een leuke manier wil informeren over de privatisering van openbare diensten.

Brussel

Van onze medewerker

Kristof Clerix

'Jeugdhuis over te nemen', zo staat te lezen op affiches van Poperinge tot Bilzen. "Natuurlijk gaan we de jeugdhuizen niet echt verkopen", lacht Evie Vandevyvere van de jongerenwerking van 11.11.11. "Het gaat om een geanimeerde avond waarbij we jongeren laten voelen wat het zou betekenen als een multinational hun jeugdhuis zou kopen. De privatisering van openbare diensten lijkt misschien een ver-van-mijn-bed-show maar dit weekend kunnen jongeren de gevolgen zelf aan den lijve ondervinden." De Vlaamse Federatie Jeugdhuizen, jeugdhuiskoepel JGM, Studio Brussel en 11.11.11. zetten vrijdag- en zaterdagavond in een op de drie Vlaamse jeugdhuizen een en dezelfde fuif op poten. "Je kunt het vergelijken met de top-100 aller tijden die rond de kerstperiode in heel wat jeugdhuizen in Vlaanderen wordt afgespeeld. We zijn op zoek gegaan naar een laagdrempelige manier om het nieuwe campagnethema van 11.11.11. aan jongeren over te brengen." De nieuwe campagne van 11.11.11. gaat op 11 november van start en neemt de privatisering van openbare diensten op de korrel. De klemtoon ligt daarbij op water. Vandevyvere: "Iedereen heeft recht op water maar in heel veel landen in het Zuiden is dat niet zo vanzelfsprekend. De privatisering van water heeft vaak meer negatieve dan positieve gevolgen gehad."

Het ziet ernaar uit dat de Uitverkoopfuiven geen doordeweekse parties zullen worden. Vandevyvere: "Wanneer jongeren op de fuif binnenkomen, krijgen ze een aandeel van Interbier, MusicChannel of vzw Jeugdhuis. Dat kunnen ze later inruilen, bijvoorbeeld voor bonnetjes voor gratis bier. Uiteindelijk zal één multinational op het einde van de avond het jeugdhuis overnemen." Met alle gevolgen van dien. "Het zou wel eens kunnen dat de nieuwe eigenaar van het ene op het andere moment de prijzen van bier de hoogte injaagt, zonder de jongeren daarover te raadplegen", zegt Sandra Thijs, vrijwilligster bij 11.11.11. Houthalen. "Op die manier willen we hetzelfde gevoel overbrengen dat heel wat mensen in ontwikkelingslanden hebben wanneer hun openbare diensten geprivatiseerd worden. Vaak heeft dat een prijsstijging van de diensten tot gevolg. Het is een enorm belangrijk thema, ook voor jongeren hier. In België maakt immers iedereen gebruik van openbare diensten."

Studio Brussel zorgt voor de muzikale omkadering van de avonden. Sara Van Boxstael, die in oktober de Filippijnen heeft bezocht voor een reportage over de privatisering van water, stak een programma in elkaar dat alle jeugdhuizen simultaan zullen afspelen. Vandevyvere: "De muziek wordt afgewisseld met nieuwsflashes en promotieacties van multinationals, die jongeren proberen te overtuigen om hun aandelen van de hand te doen." Een powerpointpresentatie zorgt intussen voor bijbehorende beelden. "Het is niet de bedoeling dat iedereen depressief naar huis gaat", besluit Vandevyvere. "Deze avonden moet in de eerste plaats plezant zijn. Maar daarnaast willen we jongeren toch meegeven dat privatisering voor heel wat mensen geen fictie is."

Een lijst van de deelnemende jeugdhuizen vind je op www.11.be.

Elk deelnemend jeugdhuis zal aan het einde van de nacht virtueel overgenomen worden door een multinational

06/11/2004

Bron : De Morgen

Archief - Home