Piraterij is een sector met toekomst

De wereldzeeŽn zijn het afgelopen jaar veel onveiliger geworden. Het aantal overvallen op schepen is in vergelijking tot 2002 met 20 procent toegenomen en het aantal slachtoffers dat daarbij viel is meer dan verdubbeld.
 
Vooral IndonesiŽ moet zijn wateren beter gaan beveiligen. Een kwart van alle piraterij in 2003 werd gepleegd in de Indonesische archipel. Dat zegt het Internationale Maritieme Bureau in een rapport dat woensdag is uitgekomen.
 
Het piraterijmeldcentrum van het IMB in Kuala Lumpur noteerde afgelopen jaar wereldwijd 445 overvallen op zee. Steeds vaker beschikken de piraten over vuurwapens, wat in 2003 resulteerde in 21 dodelijke slachtoffers, vergeleken met tien in 2002.
 
Negen doden vielen in de Filipijnen, zeven in Bangladesh en twee in IndonesiŽ. In werkelijkheid zijn er veel meer slachtoffers, want 71 opvarenden van schepen raakten bij de overvallen vermist en moeten bij het dodental worden opgeteld.
 
IndonesiŽ neemt met 121 gevallen van piraterij het leeuwendeel voor zijn rekening. Zolang dat land geen maatregelen neemt om zijn wateren beter te beveiligen zal de piraterij alleen maar toenemen, zegt het IMB. Na IndonesiŽ volgen Bangladesh met 58 gevallen, Nigeria met 39 en India met 27.
 
De directeur van het meldpunt, Noel Choong, zei dat het bij de overvallen in Indonesische wateren meestal ging om roof of ontvoering voor losgeld, maar dat de laatste tijd steeds vaker wordt gezien dat piraten sleepboten en sloepen meenemen. Waarom dat gebeurt is niet bekend, zei Choong, maar hij suggereerde dat de vaartuigen door Indonesische misdaadsyndicaten worden gebruikt voor smokkeldoeleinden. Het meldpunt waarschuwt in zijn rapport ook voor de mogelijkheid dat terroristen schepen met gevaarlijke inhoud, zoals vloeibaar gas, kapen om ze te gebruiken voor aanslagen. Choong benadrukte echter dat het IMB daar op dit moment geen aanwijzingen voor heeft.

Bij de overvallen op zee van het afgelopen jaar vielen 88 gewonden, vergeleken met 38 gewonden in 2002. Ook het aantal zeelieden dat door piraten werd ontvoerd steeg enorm, van 191 in 2002 tot 359 afgelopen jaar.
 
Het rapport bevat een lijst van de 27 gevaarlijkste havens en ankerplaatsen. Bovenaan staan Chittagong (Bangladesh), Lagos (Nigeria), Chennai en Cochin (India), Dakar (Senegal), Balikpapan (IndonesiŽ) en Ho Chi Minh Stad (Vietnam).

27/01/2004

Bron : Het Belang van Limburg

Archief - Home